Lang twijfelde ik of ik wel of niet voor mezelf zou gaan beginnen. Ik wilde wel, maar wat moest ik met al die beren op de weg? Totdat ik besloot te focussen op de vraag: wat nou als het lukt? Het concreet maken van de droom leverde een hoop energie en zin op. Veel bedrijven zijn bezig met het opnieuw vormgeven van processen en werkwijzen, zodat de klant meer centraal komt te staan. Een goede, maar vaak ook spannende verandering. In deze blog enkele tips om positief te starten en te blijven.
Schets de droom
Misschien is je organisatie al een heel eind op weg met het centraal stellen van klanten. Of er is juist nog heel veel te doen. Wat het startpunt ook is, start met het schetsen van de droom: wat verwezenlijk je allemaal als het lukt? Eindresultaat: een prachtige bestemming waar je als organisatie naartoe wil. Dit maakt de reis leuker om aan te beginnen, zorgt voor meer veerkracht bij tegenslagen onderweg en houdt de vaart er in. Aandachtspunten bij het schetsen van de organisatiedroom:
- Droom authentiek. Ga uit van welk verschil jouw organisatie in de wereld gaat maken. Wat past bij je organisatie en de klanten voor wie je er bent. Het is goed om te kijken naar wat concurrenten doen, maar verwar hun dromen niet met je eigen dromen.
- Maak de droom concreet. Wat heeft meer aantrekkingskracht: 'een vakantiewoning op een eiland in de atlantische oceaan' of 'een luxe ingerichte villa, temidden van wuivende palmen aan een azuurblauwe zee, op het ongerepte Kaapverdische eiland Boa Vista'? Ik gok dat de meeste lezers bij de tweede beschrijving de meeste zin krijgen. Blijf daarom bij je bedrijfsdroom ook niet hangen in vaagheden, maar maak het concreet. Zo creëer je maximale voorpret.
Deel de droom
Maak de organisatiedroom geen feestje van het management. Alle medewerkers moeten immers met positieve energie aan de reis beginnen. Deel de mooie bestemming waar je naartoe wilt, sta open voor aanvullingen, en laat iedereen meedenken hoe ze kunnen bijdragen om hier te komen.
Bied ruimte voor eigen dromen
Als er een perfecte fit is tussen het bedrijf en de medewerkers, dan is de organisatiedroom een gedeelde droom van iedereen die er werkt. Helaas is dit niet altijd het geval. Als de organisatiedroom een aan medewerkers opgelegde droom wordt, werkt het niet. Vergelijk het met het eerder gegeven voorbeeld: als je een hekel hebt aan warmte en al jeuk krijgt bij de gedachte aan zand, krijg je geen zin in een reis naar een tropisch eiland. Ook niet als je beste vriend hier wel heel gelukkig van wordt, het plaatje al helemaal voor zich ziet en dit dagelijks met je deelt. Toch betekent dit niet dat je direct afscheid moet nemen van medewerkers die zich minder herkennen in de organisatiedroom. Laat ook hen de vraag beantwoorden 'wat nou als het lukt? Wat voor positiefs levert het mij dan op?' Zo bied je ruimte voor eigen dromen, en het positief bekijken van de verandering. Zodat je toch samen met zin de reis kunt beginnen, ook al is de eindbestemming niet exact hetzelfde.
Bezig met een transitie op het gebied van marketing waarbij je wel wat extra Bruis&Brains kunt gebruiken? Ik kom graag langs om de mogelijkheden te bespreken!
Reactie schrijven